تبلیغات
:: امر به معروف و نهی از منکر - اثبات وجود معاد 1 ::

   آرشیو

   لینكدونی

   جستجو  در وبلاگ

برای جستجو در این صفحه کلمه ی مورد نظر را در کارد زیر وارد کنید.


   نظر سنجی

   لینك دوستان

براى اثبات هر وجود و موجودى سه شرط و مرحله لازم است :
الف: امكان شدن .
ب: دلائل وقوع .
ج: نبود مانع .

الف: امكان معاد 
در طول تاریخ، هیچ كس دلیل علمى براى نبودن معاد نیاورده است و تنها چیزى كه مخالفان معاد زمزمه مى كنندآن است كه مگر مى شود انسانِ مرده اى كه ذرّاتش پوسیده و پخش شده است بار دیگر زنده شود؟ آیا این محال نیست؟
پاسخ عقل و قرآن آن است كه بدون شك و تردید این كار شدنى است، زیرا هم در فكر قابل تصوّر است و هم دائماً در شبانه روز نمونه هایى از زنده شدن مردگان را به چشم خود مى بینیم.
گرچه استدلال هاى ما از قرآن است، لیكن قرآن فكر و عقل ما را دعوت به اندیشه مى كند و مى گوید: آیا كسى كه نمونه هاى كارش را هر روز و شب و در هر فصل و سال مشاهده مى كنید، باز جایى براى استبعاد و انكار عمل و كارى از او وجود دارد؟!
امام جوادعلیه السّلام مى فرماید: خوابیدن و بیدارشدن، بهترین نمونه اى است كه مردن و زنده شدن را براى ما قابل درك مى كند. آرى مرگ یك خواب طولانى و شدیدى بیش نیست.
بهار و پائیز درختان، نمونه دیگرى از زنده شدن و مردن گیاهان است. در سوره فاطر مى خوانیم: خداست كه بادها را مى فرستد تا ابرها را برانگیزد و آنرا به شهرها و مناطق مرده روانه مى كند و پس از باریدن ، آن شهر مرده را زنده مى كند. سپس مى فرماید: كذلِكَ النُّشور(1) یعنى زنده شدن مردگان هم مانند زنده شدن درختان و گیاهان است .
در جاى دیگر مى فرماید: و اَحیَینا بِهِ بَلدَةً مَیّتا كذلِكَ الخُروج (2) ما به واسطه باران شهر مرده را زنده كردیم، همچنین است خروج شما در قیامت.
بنابراین، نمونه هاى زنده شدن در آفرینش و جهان هستى هر روز و شب و هر سال و فصل پیش چشم ما مى درخشد و مسأله زنده شدن مرده (با آن همه عظمت) را براى ما ساده و ممكن جلوه مى دهد.

نمونه هاى دیگر براى امكان معاد
قرآن براى اثبات اینكه زنده شدن مردگان كار محالى نیست، نمونه هاى فراوانى را بیان مى كند، از جمله :
الف: شخصى استخوان پوسیده اى را از دیوار كند و با فشار دست آن را پودر كرد (و با یك دنیا غرور و نِخوت) به رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله گفت: كیست كه دوباره این استخوان پوسیده متلاشى شده را زنده كند؟
خداوند به پیامبرش مى فرماید: قل یُحیِیهَا الّذى اءنشَاءها اوّلَ مَرّة (3) به او بگو: همان خدایى كه مرتبه اوّل او را آفریده، بعد از متلاشى شدن هم مى تواند دوباره آن را خلق كند!
اگر سازنده كالایى بگوید كه من محصول كارخانه ام را باز كرده و دوباره به هم متّصل مى كنم، سخن گزافى نگفته است، زیرا ساختن از باز كردن و دوباره بستن مهم تر است.

كسانى كه اینقدر به هم پیوستن اجزاى متلاشى مردگان و زنده شدن آنها را بعید مى دانند، چرا در اصل آفرینش شكى ندارند؟ اصل آفرینش كه از دوباره آفریدن مشكل تر است! اگر یك كارگر ساده خشت مال بگوید كه من خشت خودم را خرد مى كنم و دوباره از نو از همان خاك، خشت تازه اى مى سازم، آیا اینقدر تعجّب مى كنند؟! اگر كسى كه هواپیما مى سازد بگوید: من این هواپیما را باز مى كنم و درهم مى ریزم و دوباره مى سازم، آیا باید در سخن او شك كرد؟ هرگز، زیرا بازكردن و بستن به مراتب از ساخت اوّل آسانتر است و كسى كه كار مشكلى انجام داد، كار آسان تر را هم مى تواند انجام دهد. (گرچه نزد خدا و قدرت بى نهایت او هیچ چیز مشكل نیست)
به سراغ قرآن مى رویم كه در این زمینه مى فرماید: او خدایى است كه خلق و آفرینش را پدید آورد و سپس آن را باز مى آورد و باز آوردن آسان تر است. هُو الّذى یَبدؤ ا الخَلقَ ثمّ یُعیدُه و هُو اَهوَنُ عَلیه (4)

باز هم چند مثال ساده دیگر بیاوریم كه چگونه از ذرّات پخش شده و بى جان، موجودى جاندار ساخته مى شود:
1- گاو علف مى خورد و از ذرّات علف شیر بیرون مى آید.
2- انسان قطعه نانى میل مى كند و از درون آن اشك، خون، استخوان، مو، ناخن و گوشت و... ساخته مى شود.
3- بسیارى از پارچه ها از نخى است كه از دل نفت بیرون كشیده شده است.
4- فلزى كه ذوب مى شود، كف هاى درون خود را خارج و بیرون مى ریزد.
5- مَشك دوغى را مكرر تكان مى دهید، سپس ذرّات پخش شده چربى همه یكجا و بر روى آن جمع مى شود.
چگونه قبول مى كنید كه دستگاه گوارش گاو بتواند شیر را از علف بیرون كشد، انسان بتواند نخ را از دل نفت بیرون آورد و شما بتوانید با حركتى كه به مشك مى دهید ذرّات پخش شده چربى را جمع نمایید، امّا همین كه مى شنوید خدا زمین را حركت مى دهد؛ اِذا زُلزِلَت الارضُ زِلزالَها(5) و ذرّات استخوان هاى پوسیده ما را از هر جایى كه باشد یك جا جمع مى كند، قبول نمى كنید؟
در پایان این بحث ، چند آیه ساده و كوتاه است را متذكّر مى شوم ، از جمله :
كما بَدَاءكم تَعُودون (6) همان گونه كه شما را در آغاز پدیدآورد، زنده مى كند.
و لَقَد عَلِمتُم النَشاءةَ الاُولى فَلولا تَذَكّرون (7) اى منكران معاد! شما كه به آفرینش نخستین آگاهى دارید، پس چرا پند نمى گیرید و باز لجاجت مى كنید؟
فَلیَنظُرِ الانسانُ مِمّ خُلِق خُلِقَ من ماءٍ دافِق یَخرُجُ من بَین الصُّلبِ و التّرائِب اِنّه على رَجعِه لَقادِر(8) باید انسان بنگرد كه از چه خلق شده، از آبى جهنده آفریده شده كه این آب جهنده از میان كمر و دنده ها بیرون مى آید. آرى، خدایى كه شما را از چنین آبى آفرید از برگردانیدن انسان و دوباره زنده كردنش تواناست.
اءلَیس ذلِكَ بِقادرٍ على اءن یُحیِى المَوتى (9) آیا خدایى كه شما را از نطفه آفرید، نمى تواند دوباره مردگان را زنده كند؟
اءفَعَیِینا بِالخَلقِ الاوّلِ بل هم فى لَبسٍ من خَلقٍ جَدید(10) مگر ما از خلقت اول وامانده شدیم كه آنها از خلقت جدید و دوباره در شك و شبهه افتاده اند.
اءوَلَم یَروا انّ اللّه الّذى خَلَق السّمواتِ و الارضَ قادِرٌ على اءن یَخلُقَ مِثلَهم (11) آیا مشاهده نمى كنند خدایى كه آسمان ها و زمین را آفرید، مى تواند مثل این مردم را نیز بیافریند؟
اءوَلا یَذكُر الانسان اءنّا خَلقناه من قَبل و لم یَكُ شَیئا(12) آیا كسى كه معاد را باور ندارد به یاد ندارد كه ما از اوّل او را آفریدیم در حالى كه هیچ نبود؟

------------------------------------------------------------------------------------

1. سوره فاطر، آیه 9  /  2. سوره ق، آیه 11  /  3. سوره یس، آیه 78 79  /  4. سوره روم، آیه 27  /  5. سوره زلزال، آیه 1 2  /  6. سوره اعراف، آیه 29  /  7. سوره واقعه، آیه 62  /  8. سوره طارق، آیه 85  /  9. سوره قیامت، آیه 40  /  10. سوره ق، آیه 15  /  11. سوره اسراء، آیه 99  /  12. سوره مریم، آیه 67 

منبع: كتاب معاد استاد قرائتى



لینك ثابت   نویسنده : عروة الوثقی   نظرات ()

صفحات سایت