تبلیغات
:: امر به معروف و نهی از منکر - نشانه هاى بهترین دین ::

   آرشیو

   لینكدونی

   جستجو  در وبلاگ

برای جستجو در این صفحه کلمه ی مورد نظر را در کارد زیر وارد کنید.


   نظر سنجی

   لینك دوستان

بهترین دین و مكتب، باید داراى مشخّصات زیر باشد:

1. عقلی و مستدل باشد

   البته لازم است كه بگوییم: اصول عقایدِ دین نباید با عقل در تضادّ باشد، امّا لازم نیست همه مردم در همه زمان ها و مكان ها، دستورها و برنامه هاى دین را طبق عقل خویش درك كنند؛ زیرا در زمانى كه بسیارى از برنامه ها و دستورهاى دین، صادر مى شود؛ ممكن است افرادى راز و رمز آن را نفهمند و با عقل خویش به فلسفه آن پى نبرند. بنابراین یك برنامه دینى نمى تواند ضدّ عقل باشد امّا ممكن است فوق عقل باشد.
به هر صورت دین خوب، دینى است كه اصول عقاید و برنامه هایش استدلالى باشد نه ضدّ عقل؛ براى همین است كه مى گویند: در اصول دین و اصول عقاید، تقلید جایز نیست، زیرا عقیده از عَقْد است و عقد یعنى گره خوردن و بسته شدن و چون بنا بر این است كه روح و دل انسان با عقیده و مطلبى گره بخورد، صرفاً با حرف این و آن گره نمى خورد، بلكه باید این علقه و پیوند بر مبناى عقل و استدلال ایجاد گردد.

3. با فطرت و طبیعت انسان سازگار باشد 


پیروان یك دین باید برنامه هاى دینى خود را با فطرت و طبیعت خود سازگار ببینند، مثلاً انسان طبیعتاً به همسر نیاز دارد، بدیهى است دین خوب آن است كه در برنامه ها و دستوراتش، ازدواج امر مقدّسى باشد.

3. تحریف نشده باشد

متأسّفانه یكى از گرفتارى هایى كه براى ادیان پیشین روى داد، تحریف آنها بود. قرآن از این عمل زشت پرده برداشته، مى فرماید: «یُحرِّفونَ الكَلم عن مَواضِع» (1) «بدیهى است دست بردن در قوانین وبرنامه هاى یك دین، آن را وسیله و بازیچه اغراض شخصى نموده، بى خاصیّت مى كند».
خوشبختانه دشمنان آگاه و دوستان نادان هرگز نتوانستند هیچ گونه تحریفى در دین اسلام به وجود آورند، زیرا خداوند، خود حفاظت ونگهبانى از قرآن را به عهده گرفته است و در این باره مى فرماید: «انّا نحن نزّلنَا الذّكر و انّا له لَحافِظون» (2) در آیه دیگر مى فرماید: «لایاءتیه الباطل مِن بین یَدیه» (3) «از هیچ سمت و سویى باطل به قرآن راه نمى یابد».

4. امید آفرین و روحیه بخش باشد


از نشانه هاى بهترین دین و مكتب آن است كه به انسان امید و عشق بدهد. اگر شاگردى بداند كه زحمات او در مدرسه هدر نمى رود و حتّى یك صدم نمره اش مورد نظر است و عذرهاى موجه او پذیرفته مى شود، با عشق خاصّى به تحصیل ادامه مى دهد. در جهان بینى الهى، انسان عقیده دارد كه در هر لحظه زیر نظر خداست و ذرّه اى از اعمال خیر او غفلت نمى شود و خریدار كار نیكش خداست و بهاى جان و مالش ‍ بهشت است و بر این باور است كه امدادهاى غیبى مى تواند در سخت ترین شرایط به كمك او بیاید.

5. آینده نگر باشد

دین باید دورنگر و در فكر آینده مردم باشد، آینده را براى پیروان خود توضیح دهد و راه هاى سعادت و پیشرفت را با آنها در میان بگذارد. البتّه برخى از مكتب ها به جاى اینكه آخربین باشند آخوربین هستند!

6. جامع باشد 


دین باید هم به مسایل نظرى بپردازد و هم به مسایل عملى. هم به این جهان بیاندیشد و هم آن جهان را فراموش نكند. آنچه كه مورد نیاز یك انسان و یا جامعه است در آن یافت شود. این جامعیّت به زیبایى در قرآن مشاهده مى شود، زیرا مسایل مادّى ومعنوى، دنیوى و اخروى در كنار یكدیگر ذكر شده اند.
قرآن، در حالى كه از مسایل زناشویى سخن مى گوید: «نساءكم حرثٌ لكم فاتوا حرثكم اءنّى شئتم» بلافاصله مى گوید: «و قدّموا لانفسكم »(4)  براى آخرت خود توشه اى را پیش فرستید. یعنى ضمن اینكه در اندیشه تأمین نیازهاى مادّى خود هستید، در اندیشه تربیت اولاد صالح نیز باشید تا ذخیره اى براى آخرت شما باشد.
دین برتر، دینى است كه هم براى فكر و اندیشه پیروان خود برنامه داشته باشد و هم براى دست و زبان و پاى آنها. هم در اندیشه جسم مردم باشد و هم در اندیشه روانشان. دین جامع، دینى است كه هم به فكر اقتصاد مردم باشد، هم به فكر تفریح و تأمین لذّت هاى مشروع آنان .
دین خوب مى گوید: اگر مى خواهى ورزش كنى، با این شعار ورزش كن: «امروز لذّت، فردا خدمت» این معیار ورزش در اسلام است كه باید در امورى مثل شنا، قایقرانى، تیراندازى، موتورسوارى، اتومبیل رانى، آموزش هاى نظامى و... به آن توجّه داشت .
آرى، انجام این گونه ورزش ها امروز لذّت دارد و با كسب این مهارت ها مى توان فردابه جامعه خدمت كرد.(5) برخى ورزش ها شاید امروز مفید باشد، امّا براى فردا چه سودى دارد؟! چه خدمتى براى جامعه در آن به چشم مى خورد؟! بگذریم از برخى از ورزش ها كه نه امروز دارد و نه فردا! دین برتر براى مسابقات جایزه قرار مى دهد، آن هم نه جایزه مصرفى مانند گلدان، جام ومدال. پیامبر صلى الله علیه و آله وقتى مسابقه اى برگزار مى نمود به برنده آن شتر و یا درخت خرما جایزه مى داد، یعنى جایزه اى تولیدى .

8. بن بست نداشته باشد


در اسلام، راه بازگشت به روى هیچ كس بسته نیست و در بسیارى از آیات قرآن پس ‍ از بیان وضعیّت گناهكاران از توبه سخن به میان آمده است. زیرا یكى از گناهان كبیره، یأس از رحمت خداست. هیچ كس، در هیچ شرایطى نباید از رحمت خدا مأیوس شود و خود را در بن بست ببیند.
راستى چرا ما زود مأیوس مى شویم و همه درها را به روى خود بسته مى بینیم . اگر در كنكور قبول نشدیم ناامیدى سراسر وجود ما را فرا مى گیرد! مگر تمام سعادت ها، در رفتن به دانشگاه است؟ مگر تمام سعادت یك فرد، پیروزى در انتخابات و یا موفّقیّت در تجارت است؟
دین خوب، دینى است كه بن بست ندارد و مقصّران را در بازگشت از گناه و اشتباه راهنمایى و یارى مى كند.

9. عمل به آن آسان باشد


در دین كامل و برتر حَرَجى نیست، یعنى پیروان یك مكتب آسمانى در انجام وظایف و اعمال خود دچار سختى و دردسر نمى شوند. مثلاً: جهاد بر فرد نابینا و یا بیمار واجب نیست و نمازگزار اگر آبى براى وضو پیدا نكرد، تیمّم مى كند. پرداخت كننده زكات، اگر گندم زارش دیمى است، زكات بیشترى مى پردازد و اگر آبیارى مى كند، چون زحمت بیشترى متحمّل مى شود، زكاتِ كمترى مى پردازد. مالك گوسفند اگر گوسفندانش در بیابان ها مى چرند، باید زكات بیشترى بپردازد و اگر آنها را علوفه مى دهد چون هزینه علوفه را مى پردازد، زكات كمترى پرداخت مى كند.
در دین خوب جایى براى وسواسى نیست، زیرا با یك لیوان آب مى شود، وضو گرفت و با ده سیر آب غسل كرد.
در دین قواعد و اصولى وجود دارد كه زندگى را بر ما آسان مى كند:
اصل بر این است كه همه چیز پاك است، مگر خلاف آن ثابت شود.
اصل بر این است كه اموالى كه در دست مسلمانان است از خودشان بوده و حلال است .
اصل بر این است كه همه چیز حلال است، مگر آنكه خلاف آن ثابت شود.
پس دین خوب دینى است كه دستوراتش آسان و عمل به آن نیز آسان باشد.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

1. مائده، 13
2. حجر، 9
3. فصّلت، 42

4. حجر، 9
5. فصّلت، 42
6. کتاب اصول عقاید (توحید) ، تألیف حجة الاسلام و المسلمین محسن قرائتى



لینك ثابت   نویسنده : عروة الوثقی   نظرات ()

صفحات سایت