تبلیغات
:: امر به معروف و نهی از منکر - پاسخ به شبهه در زمینه غیبت و طول عمر امام زمان علیه السلام ::

   آرشیو

   لینكدونی

   جستجو  در وبلاگ

برای جستجو در این صفحه کلمه ی مورد نظر را در کارد زیر وارد کنید.


   نظر سنجی

   لینك دوستان

یکی از شبهاتی که امروزه مطرح می شود، در زمینه غیبت و طول عمر امام زمان علیه السلام است. این که چگونه می شود یک انسان بعد از این همه سال زنده باشد؟ اگر زنده است چرا ظهور نمی کند؟ و سؤالاتی از این قبیل. البته شبهه جدیدی نیست، اما دشمنان دین و ایمان مردم، چندی است که به آن دامن می زنند تا اهداف شوم خود را تحقق بخشند.

در پاسخ خلاصه ای از مطلبی که سایت مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر (عج) (1) در این باره منتشر کرده را می خوانیم.

حتمى بودن خروج مهدى (ع) و اینكه مهدى (ع) خواهد آمد امرى است كه شیعه و سنّى بر آن اتّفاق دارند و حتّى غیر مسلمانان نیز در كتابهایشان مژده یك نجات دهنده را در آخرالزّمان به پیروانشان داده‏اند.

امام مهدی (عج) در دیگر ادیان

همانطور که گفته شد حتّى غیر مسلمانان نیز در كتابهایشان مژده یك نجات دهنده را در آخرالزّمان به پیروانشان داده‏اند.

در تورات، اشعیاى نبى، فصل 11 آمده است:
«. . . مسكینان را به عدالت داورى خواهد كرد و به جهت مظلومان زمین به راستى حكم خواهد كرد . . . گرگ با برّه سكونت خواهد كرد و پلنگ با بزغاله خواهد خوابید و گوساله و شیر پروارى با هم، و طفل كوچك آنها را خواهد راند . . . در تمامى كوه مقدّس من ضرر و فسادى نخواهند كرد. زیرا كه جهان از معرفت خداوند پر خواهد شد».

در عهد عتیق، كتاب مزامیر، مزمور37، چنین آمده است:
«. . . زیرا كه شریران منقطع خواهند شد و امّا منتظران خداوند وارث زمین خواهند شد. هان! بعد از اندك زمانى شریر نخواهد بود. در مكانش تأمّل خواهى كرد و نخواهد بود، و امّا حلیمان وارث زمین خواهند شد . . . و میراث آنها خواهد بود تا أبدالآباد».

در انجیل لوقا، فصل12  آمده است:
«كمرهاى خود را بسته، چراغهاى خود را افروخته بدارید، و شما مانند كسانى باشید كه انتظار آقاى خود را مى‏كشند كه چه وقت از عروسى مراجعت كند، تا هر وقت آید و در را بكوبد بى درنگ براى او باز كنند. خوشا به حال آن غلامان كه آقاى ایشان چون آید ایشان را بیدار یابد. پس شما نیز مستعدّ باشید، زیرا در ساعتى كه گمان نمى‏برید پسر انسان مى‏آید».

بر خوانندگان محترم مخفى نیست كه معناى عبارت انجیل لوقا همان انتظار فرج است كه از نظر شیعه منتظر واقعى ظهور امام زمان (ع) مانند كسى است كه منتظر آمدن مهمان عزیزى است كه قبلاً خانه راتمیز كرده و غذا را آماده مى‏كند . او نیز خانه دل را از آلایشهاى مادّى تمیز كرده و از گناهان مى‏پرهیزد . معروف را دوست دارد و بدان امر مى‏كند و از منكر بیزار است (نه بى‏تفاوت) و از آن نهى مى‏نماید و چون منتظر نابودى ظلم است به اندازه توانش با آن مى‏ستیزد . یاور حقّ و عدل و دشمن باطل و جور است . این است معناى انتظار فرج كه در روایات اهل بیت (ع) آن را افضل عبادات شمرده‏اند .

امام مهدی (عج) در قرآن

درسوره انبیاء آیه 105 مى‏خوانیم: «وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِى الزَّبورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أنَّ الارضَ یَرِثُها عِبادِىَ الصَّالِحُونَ ».
یعنى: ما در زبور (داود ( ع ) ) نوشتیم كه سرانجام، وارث زمین بندگان شایسته من خواهند شد.

حال یكبار دیگر متن زبور را كه در این نوشتار آوردیم بخوانید و با این آیه مقایسه كنید و ببینید كه چگونه خداوند این قسمت از زبور را محفوظ نگه داشت تا آیندگان بدانند كه حكومت زمین سرانجام به دست انسانهاى شایسته خواهد افتاد و سرنوشت افراد شرور و ظالم جز نابودى نیست.

حضرت مهدى‏ (عج) در صحاح سته اهل سنت

ترمذى اصل روایت را از رسول گرامى اسلام (ص) نقل كرده است كه: «افضل العبادة انتظار الفرج». «بهترین عادتها، انتظار فرج است».  ج5 سنن ، ص528 - كتاب الدعوات ، باب 116 - فى انتظار الفرج و غیر ذلك ، ح 3571

صاحبان صحاح نیز در مورد حتمى بودن خروج مهدى (ع) روایاتى نقل كرده‏اند كه ذیلاً مى‏آید:

1 - اگر از عمر دنیا بیش از یك روز نمانده باشد خداوند آن روز را طولانى مى‏كند تا آنكه مردى از اهل بیتم مبعوث شود كه اسم او اسم من است. او زمین را از قسط و عدل پر مى‏كند همانگونه كه از ظلم و جور پر شد. الف - سنن ترمذى ، ج4 ص 438 - كتاب الفتن ، باب 52 ما جاء فى المهدى ، ح 2231 .
ب - سنن ابى‏داود ، ج4 ص106 - كتاب المهدى ، ح 4282 (مختصراً) و 4283 .

2 - دنیا به پایان نمى‏رسد تا آنكه مردى از اهل بیتم بر عرب حكومت كند كه اسم او اسم من است . سنن ترمذى ، همان ، ح 2230 .

3 - اگر از عمر روزگار فقط یك روز مانده باشد خداوند مردى از اهل بیتم را مبعوث مى‏كند كه زمین را پر از عدل كند همانگونه كه پر از ستم شد . سنن ابى‏داود ، كتاب المهدى ، همان .

روایتهاى مزبور از رسول خدا (ص) نقل شده است و معناى آنها (چنانچه خوانندگان محترم نیز متوجّهند) این است كه خروج مردى از اهل بیت پیامبر (ع) حتمى است نه آنكه یك روز از عمر دنیا مانده و او یك روزه دنیا را پر از عدل و داد مى‏كند.

مهدى (ع) از اهل بیت است

روایات قسمت اوّل این فصل با صراحت مى‏گوید كه مهدى (ع) از اهل بیت رسول خدا (ص) مى‏باشد. حال به روایات دیگرى كه آن حضرت را از اهل بیت مى‏داند نگاهى مى‏افكنیم:

«المهدىّ منّا أهل البیت» . سنن ابن‏ماجه ، ج2 ص1367 - كتاب الفتن ، باب خروج المهدى (34) ح 4085 . رسول گرامى اسلام ( ص ) فرموده است: مهدى از ما اهل بیت است .

پیامبر اكرم ( ص ) فرموده است: «ما اهل بیتى هستیم كه خداوند براى ما آخرت را بر دنیا برگزیده است و همانا اهل بیت من بعد از من سختیها دیده و از وطن رانده مى‏شوند . تا آنكه قومى از ناحیه مشرق پیدا مى‏شوند كه با آنها پرچمهاى سیاه است و طلب خیر (و حقّ) مى‏كنند و به آنها داده نمى‏شود . آنان مى‏جنگند و آنچه را كه خواستند به آنها مى‏دهند و نمى‏پذیرند تا آنكه آن (حكومت) را به مردى از اهل بیتم (یعنى حضرت مهدى (ع) ) مى‏دهند و او آن (یعنى زمین) را پر از قسط و عدل مى‏كند همانگونه كه دیگران آن را پر از ظلم و جور كردند . پس هر كه آن زمان را درك كرد به طرف آنها برود ولو چهار دست و پا بر روى برف و یخ» . همان

امام زمان (ع) در کتب شیعه

حضرت محمد (ص) می فرماید: مهدی (عج) از فرزندان من است نامش نام من (محمد) و کنیه اش کنیه من (ابوالقاسم) می باشد. در صورت و سیرت از همه کس به من شبیه تر است. برای او غیبتی است که در آن مردم دچار حیرت می گردند و بسیاری از دسته ها و گروه های مردم گمراه می شوند . آنگاه مانند ستاره تابانی از پرده غیبت به در می آید و زمین را پر از عدل و داد می کند، آن چنان که پر از ظلم و ستم شده باشد.  بحارالانوار جلد 51، كافی ج1ص25

امام حسین (ع) می فرماید: مهدی (عج) از خاندان ما دوازده امام است كه اول آنان امیرالمؤمنین علی ابن ابیطالب و آخر آنان، نهمین فرزند من است كه امام قائم به حق است و خداوند به وسیله او زمین را پس از آن كه در اثر ظلم و ستم مرده است، با عدل و داد زنده خواهد فرمود و دین را كه مهجور گشته، بر ادیان دیگر برتری داده، حق را آشكار خواهد نمود. مهدی (عج) دارای غیبتی طولانی خواهد بودكه در اثر آن اقوامی راه ارتداد و كفر در پیش خواهند گرفت و جمعی بر دین ثابت خواهند ماند و این افراد ثابت قدم مورد آزار قرار خواهند گرفت و به آنان خواهند گفت : وعده ظهور امامتان چه وقت است اگر راست می گویید؟ ولی بدانید آن افراد كه در دوران غیبت او بر آزار و تكذیب مردم صبر كنند، در اجر و پاداش همانند افرادی مجاهد هستند كه در ركاب رسول خدا (ص) با شمشیر جهاد می نموده اند.  بحارالانوار ج51ص133

امام هادی (ع) می فرماید: امام و خلیفه بعد از من (فرزندم) حسن؛ و بعد از او فرزندش مهدى موعود علیهما السلام مى باشد كه زمین را پر از عدل و داد مى نماید، همان طورى كه پر از ظلم و ستم گشته باشد.   بحارالا نوار ج 50، ص 239، ح 4، به نقل از اكمال الدین صدوق .

بنابراین شیعه افتخار می کند که آن منجی که در تمام ادیان به آن مژده داده شده، از اهل بیت (ع) است و شیعیان می کوشند تا منتظر واقعی آن حضرت باشند و زمینه را برای ظهور مبارکش آماده کنند.

اما در این میان عده ای می کوشند تا با شبهه افکنی در این زمینه، اعتقادات شیعیان را زیر سؤال ببرند و آنها را گمراه کنند تا از این طریق به اهداف شوم خود دست یابند. اهدافی که پیوند عملی بین مردم و اهل بیت (ع) بزرگترین مانع تحقق آنها است.

چگونه عمر طولانی حضرت مهدی (عج) را بپذیزیم؟ (2)

در آیه 259 سوره بقره می خوانیم: شخصی (به گفته روایات و تفاسیر نام این شخص عزیر نبی بود) از کنار یک آبادی عبور کرد در حالیکه دیوارهای آن بر روی سقف هایش فرو ریخته بود (که نشانه طولانی بودن زمان تخریب آن بود و طبیعی است که بر سر ساکنان آن چه آمده است و با خود) گفت: خداوند، چگونه آنها را پس از مرگ زنده می کند؟ خداوند متعال همانجا به مدت صد سال جان او را گرفت و سپس او را زنده کرد و به او گفت: چقدر درنگ کردی؟ گفت؟ یک روز یا بخشی از یک روز! خداوند فرمود: (نه) بلکه صد سال است که در اینجا مانده ای. به غذا و نوشیدنی خود (که همراه داشتی) نگاه کن (که با گذشت سالها) تغییر نکرده است. به الاغ خود نگاه کن که هیچ اثری از آن باقی نمانده است. ما زنده شدن تو را نشانه و حجتی برای مردم قرار می دهیم. اکنون به استخوان های الاغ مرده خود بنگر (و ببین) که چگونه آنها را به هم پیوند می دهیم و بر آنها گوشت می پوشانیم و زندگی دوباره به آن می دهیم.

بنابراین غذا و نوشیدنی به مدت صد سال تغییر نکرد در حالی که به طور طبیعی باید پس از چند روز فاسد می شد. صد سال 5200 هفته است و خداوند غذایی را که باید حد اکثر یک هفته سالم بماند، 5200 برابر عمر طبیعی اش سالم نگاه داشته است. این در حالی است که عمر امام زمان (ع) حتی به 20 برابر عمر طبیعی هم نرسیده است. بنابراین نه دلیل عقلی بر تعیین عمر داریم و نه عمر طولانی، امر محالی است.

از طرفی تعجب ما از طولانی بودن عمر به خاطر مقایسه آن با خودمان و قدرت محدود خودمان است. نمونه های دیگری نیز در طبیعت وجود داشته است، از جمله: مدت رسالت حضرت نوح (ع) که 950 سال بوده است؛  داستان اصحاب کهف و خواب چند صد ساله آنها؛ عمر چندین هزار ساله نوعی ماهی و برخی درختان. آری همانطور که خداوند می تواند عمر ابرو ها را چند صد برابر موی سر قرار دهد! و همان خداوندی که به استخوان قدرت شنیدن، به پیه چشم، قدرت دیدن و به گوشت زبان، قدرت حرف زدن می دهد، می تواند عمر انسان را طولانی کند.

فلسفه غیبت حضرت مهدی (عج)

حضرت مهدی (عج) می فرماید: اما علت و فلسفه آنچه از دوران غیبت اتفاق افتاده است پس خداوند عز و جل در قرآن فرموده است: ای مؤمنان از چیزهایی نپرسید كه اگر آشكار شود بدتان آید.  بحارالانوار ج78ص380

به طور کلی فلسفه اصلی غیبت بر ما پوشیده است و از رموز الهی است. ولی یکی از علل غیبت امام زمان (ع) را می توان امتحان مردم دانست که چه کسی ایمان دارد؟

برای نمونه چند حدیث در این رابطه می خوانیم:

امام حسین (ع) می فرماید: حضرت مهدی دارای غیبتی است که گروهی در آن مرحله مرتد می شوند و گروهی ثابت قدم می مانند و اظهار خشنودی می کنند.افراد مرتد به آنها می گویند «این وعده (وعده ظهور) کی خواهد بود اگر شما راستگو هستید؟» ولی کسی که در زمان غیبت در مقابل اذیت و آزار و تکذیب آنها صبور باشد، مجاهدی است که با شمشیر در کنار رسول خدا (ص) جهاد کرده است.  بحارالانوار جلد 51 صفحه 133

امام جواد (ع) می فرماید: حضرت مهدی (عج) دارای غیبتی است که روزهایش زیاد و مدتش طولانی ، پس افراد مخلص منتظر ظهور او هستند و افراد شکاک منکر او هستند. منتخب الاثر صفحه 224

امام رضا (ع) می فرماید: شکیبائی و انتظار فرج چقدر نیکو است. آیا گفته خدا را شنیدید که فرمود: سوره هود آیه 93 : «شما منتظر باشید که من هم با شما منتظرم» . و همچنین فرمود: سوره یونس آیه 20 : «انتظار بکشید که من هم با شما از انتظار کشندگانم». بنابراین صبور باشید، چون فرج بعد از زمان یأس و ناامیدی می رسد و افراد قبل از شما صبورتر بودند.   بحارالانوار جلد 52 صفحه 629

منصور گوید: امام صادق علیه السلام به من فرمود: اى منصور این امر (ظهور امام دوازدهم) به شما نمى رسد، جز بعد از ناامیدى و نه به خدا به شما نمى رسد تا خوب از بد جدا شود و نه به خدا تا بررسى شود و نه به خدا تا شقى به شقاوت رسد و سعید به سعادت. اصول كافى جلد 2 صفحه 195

حضرت محمد (ص) می فرماید: کسی که در زمان غیبت، حضرت قائم را که از فرزندان من است، انکار کند همانند مردگان جاهلیت مرده است.   بحارالانوار جلد 51 صفحه 73

امام باقر (ع) می فرماید: از وعده های حتمی خدا قیام قائم ما است . هرکس در این گفتار شک و تردید به خود راه دهد، خدا را به حال کفر و انکار ملاقات می کند.   کتاب بحارالانوار جلد 51 صفحه 140

علت دیگر حفظ امام زمان (عج) از خطرات جسمانی از ناحیه دشمنان و عدم بیعت با ستمکاران است. در این باره حدیثی از حضرت مهدی (ع) می خوانیم:

امام صادق علیه السلام می فرماید: قائم ما قیام مى كند در حالیکه هیچگونه پیمان و قرارداد و بیعتى از هیچ كس، بر گردن او نیست.   اصول كافى جلد 2 صفحه 143

حضرت مهدی (عج) می فرماید: همانا پدران من (ائمّه و اوصیاء علیهم السلام )، بیعت حاكم و طاغوت زمانشان، بر ذمّه آن ها بود؛ ولى من در هنگامى ظهور و خروج نمایم كه هیچ طاغوتى بر من منّت و بیعتى نخواهد داشت و هیچ قرار و مداری با کسی ندارم . الدّرّة الباهرة، ص 47، س 17 ؛ کمال الدین، ج2،صفحه 485 ؛ بحارالا نوار ج 56، ص 181، س ‍ 18.

و دلیل دیگر آمادگی جهانی برای پذیرش اسلام و محو سلطه ی مستکبرین و ظالمان است.

زمان ظهور حضرت مهدی (عج)

زمان ظهور حضرت مهدی (ع) را تنها خداوند متعال می داند و تنها به دستور او انجام خواهد گرفت.

امام زمان (عج) می فرماید: زمان ظهور من مربوط به اراده خداوند متعال مى باشد و هركس زمان آن را معیّن و معرّفى كند، دروغ گفته است .بحارالا نوار، ج 53، ص 181، س 1، ضمن ح 10.

حضرت محمد (ص) می فرماید: مثل قائم ما مثل وقوع قیامت است که وقت آنرا جز خدای تبارک و تعالی نمی داند و به احدی آشکار نسازد.... جز به صورت ناگهانی پیش نخواهد آمد.  بحارالانوار جلد 51 صفحه 154

فضیل بن یسار گوید: به امام باقر علیه السلام عرض كردم: براى این امر وقتى هست؟ فرمود: وقت گزاران دروغ گویند، وقت گزاران دروغ گویند، وقت گزاران دروغ گویند. اصول كافى جلد 2 صفحه 191 ؛ بحارالانوار جلد 52 صفحه 103

امام زمان (عج) می فرماید: ظهوری نیست مگر با اجازه خداوند متعال و آن هم پس از زمان طولانی و قساوت دلها و فراگیر شدن زمین از جور و ستم.   الاحتجاج للطبرسی ج2ص478

-----------------------------------------------------------------------------

1. حسین طبیان / سایت مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر (عج)

2. منبع: پرسشها و پاسخهای قرآنی، صفحه 53



لینك ثابت   نویسنده : عروة الوثقی   نظرات ()

صفحات سایت